I går kväll gick vi in till Lazise och åt på den där restaurangen i trädgården som jag skrev om igår. P.g.a. marsvinen kan vi inte lämna tältet allihopa under dagen när det är soligt, eftersom vi hela tiden måste hålla koll på att de är i skugga och inte blir för varma. Muffin tycker att det är lite jobbigt och dricker inte så mycket som vi tycker att han borde. Därför har vi köpt melon till honom, vilket han älskar, så att han får i sig ordentligt med vätska.

Vi gick längst vanliga vägen in till Lazise och gissa vad! Jag såg äntligen en ödla! Bilvägen var väldans trist och full av oväsen från alla bilar och bussar som passerade men eftersom strandpromenaden är just på stranden så tänkte vi att det var bättre att gå på asfalt.

Det tog kanske 10 minuter att nå själva gamla stadskärnan och lagom framme fick Kasper skoskav så han gick barfota resten av kvällen. Vi lyckades lokalisera en butik som sålde plåster men han tyckte inte att det hjälpte.

Gardasjön utsikt från Lazise

Kvällsvy över Gardasjön (mobilbild)

Lazise är ett myller av gränder och små torg med uteserveringar och glassbarer precis över allt. Restaurangen vi var på väg till ligger alldeles intill muren vid en av portarna, den vid parken, och är omgärdad av en medelhög mur runt omkring. Först gick vi en promenad genom stan, delvis på plåsterjakt, och bara strosade.

Vattenkran i Lazise

När man går barfota blir man snabbt svart under fötterna. (mobilbild)

På restaurangen beställde jag min favorit, Pasta Vongole. Det spelar ingen roll om det är en ljusa varianten eller den röda tomatvarianten så väljer jag alltid Pasta Vongole minst en gång på semestern. Tomas beställer alltid Pasta Scoglio med bläckfisk, vongolemusslor och havskräftor minst en gång. Lukas väljer alltid Wienerschnitzel med pommes och majonnäs om det finns på menyn. Rasmus och Kasper är inte lika förutsägbara. Den här gången blev det en pizza med prosciutto och fungi (svamp) till Rasmus och grillad kyckling med pommes till Kasper. Rasmus utlåtande om pizzan var att det var en av de godast han ätit.

Pasta Vongole

Pasta Vongole – min favorit som jag alltid äter minst en gång under semestern. (mobilbild)

Vongolemusslorna lever i Medelhavet och är väldigt milda och goda, långt från smak och konstisens på blåmusslor. I Sverige är det svårare att få tag på Vongole, där får man oftare hjärtmusslor istället. Vongolemusslan har slätt skal medan hjärtmusslan har kraftigt räfflat skal. Pasta Vongole är en väldigt smakmässigt enkel rätt med rena smaker. Den görs av vitt vin, schalottenlök, vitlök och persilja. Sen finns det en pomodorovariant som även innehåller en tomatsås. Pomodoro är tomat på italienska.

Efter restaurangbesöket strosade vi runt och smälte maten och sen köpte vi glass. Jag valde smakerna kaffe samt amaretto och båda var jättegoda. Speciellt amarettoglassen som jag aldrig smakat innan. Den blev en ny favorit! Hoppas att de har den i någon av glassbarerna på Malta.

På tillbakavägen gick vi längst stranden, vilket var himla skönt med rogivande vågsvall och lagom varm sand. Härligt!